Mammut Merkenshop
"

Meer dan 150 jaar geleden begon alles met een touwslagerij in Zwitserland. Vandaag de dag hoort het bedrijf tot de belangrijkste fabrikanten op het vlak van producten voor sportklimmen, alpinisme, wintersport en outdoorsport. Er zijn waarschijnlijk nauwelijks klimmers en alpinisten die het logo met de zwarte mammoet niet kennen.

Sindsdien is de kleine touwslagerij uitgegroeid tot een wereldwijde onderneming. De hoofdvestiging bevindt zich nog steeds in Seon in Zwitserland, maar de filialen van de Mammut Sportsgroup en zijn dochtermaatschappijen zijn inmiddels verspreid over de hele wereld.

De touwspecialist

Ook al zijn er sinds de oprichting meer dan 150 jaar verstreken, toch is Mammut tot op de dag van vandaag een van de toonaangevende fabrikanten op het gebied van klimtouwen. Daarbij profiteren de Zwitsers natuurlijk van hun decennia aan ervaring bij de ontwikkeling en productie van klimtouwen. Zo kunnen de hoge veiligheidsstandaarden voor halftouwen, tweelingtouwen, statische touwen en enkeltouwen worden gegarandeerd.

Outdoorkleding

Ondertussen haalt Mammut 50% van zijn omzet van meer dan 200 miljoen Zwitserse frank uit kleding. Het assortiment strekt zich uit van speciale wandel- en trekkingkleding tot mode voor het klimmen, boulderen en toerskiën, tot hoogontwikkelde kleding voor gebruik in extreme omstandigheden in het hooggebergte.

Klim- en outdooruitrusting

Op het gebied van hardware is er nauwelijks iets wat Mammut niet produceert. In het assortiment vinden we onder andere hoofdlampen, rugzakken, bouldermatten, karabiners en helmen. Door samenwerking met andere producenten zoals Ajungilak (slaapzakken) en Raichle (schoenen) haalde Mammut jarenlange ervaring in huis en kon het productassortiment met nog meer categorieën worden uitgebreid.

Duurzaamheid bij Mammut

Naast hoge kwaliteitsstandaarden heeft Mammut ook milieubescherming en menswaardige productieomstandigheden hoog in zijn vaandel geschreven. Zo verlangt Mammut van zijn leveranciers een „Code of Conduct”: een gedragscode in verband met de arbeidsomstandigheden. In de productielanden China en Vietnam zijn twee vaste medewerkers van Mammut ter plaatse, die de werkomstandigheden en het ontwikkelings- en productieproces controleren.

Tegelijkertijd houdt Mammut zich bezig met milieuvragen. Daarbij horen milieubeschermende maatregelen op productniveau, zoals het gebruik van eerlijk verhandeld en biologisch geproduceerd katoen en gerecyclede materialen, en een strenge controle op de herkomst van het verwerkte dons. Verder werkt Mammut nauw samen met bluesign technologies AG.

„We care”: voor een schone productie, dierenwelzijn en een kleinere voetafdruk

In de herfst van 2018 startte Mammut met een plan met de veelzeggende naam ""We care”. Het Zwitserse bedrijf zette zich weliswaar hiervoor al in voor de thema's milieubescherming en duurzaamheid, maar ""We care"" en alle daarop volgende stappen hebben het engagement naar een heel nieuw niveau getild. De doelen? Een schone productie, dierenwelzijn, een kleinere ecologische voetafdruk en een ethisch verantwoorde productie.

Om het hele thema van duurzaamheid kracht bij te zetten, heeft Mammut zich aangesloten bij de Sustainable Apparel Coalition (SAC), bestaande uit meer dan 200 bedrijven, verenigingen en organisaties. De SAC heeft de zogenaamde ""Higg Index"" ontwikkeld. Dit is een webgebaseerde optimalisatietool met het doel de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 30% te verminderen en tegen 2050 emissievrij te zijn.

Engagement

Behalve met zijn enorme productassortiment is Mammut ook opgevallen met spectaculaire marketingacties. Hierbij horen adembenemende reclamefilmpjes, de European Outdoor Film Tour (E.O.F.T), waarmee Mammut sinds enkele jaren door de Duitstalige landen tourt en steeds grotere zalen en bioscopen vult, en natuurlijk het Mammut Peak Project ter ere van het 150-jarige jubileum van het bedrijf. Er kregen 150 teams van amateurs en professionals de kans om een berg naar keuze te beklimmen. Een logistiek staaltje van meesterschap dat een berg spectaculaire foto's en video's opleverde, die op een eigen webpagina werden getoond. Er was trouwens ook een team van Bergfreunde bij.

"
Direct €5 korting
op je volgende bestelling
Nee, dankjewel.