Naar een droomfiets met de juiste fietsonderdelen

Fietsonderdelen

De juiste componenten maken van de standaard fiets een wensbike. Met alle mogelijke in de shop verkrijgbare onderdelen van Schwalbe, Shimano, Fizik, Look, Crankbrothers en andere bekende fabrikanten is het stalen ros, hetzij als toerfiets, racefiets of mountainbike tot individuele racer om te bouwen.
Om een overzicht te krijgen volgen er enkele algemene aanwijzingen en aankooptips rondom het thema fietsaccessoires.

Fietsaccessoires: Big Parts

Tot de grote onderdelen op het gebied van fietsaccessoires horen in de eerste plaats fietsmodules, frame en wielen. Er zijn afzonderlijke mountainbike- en racefietsframes waarbij primair de juiste maat relevant is. Daarnaast met name de constructie (marathonfiets, tijdritfiets, toerfiets, fully, hardtail, downhill etc.), bouwmateriaal (carbon of aluminium), de geometrie, het design en natuurlijk de uitrusting (boringen, aanbouwmogelijkheden etc.)
Bij wielen komt het in eerste instantie aan op de stevigheid en de maat (hou rekening met de geschiktheid voor fiets- en bandentype). Bovendien spelen gewicht en aerodynamica een belangrijke rol voor ambitieuze fietsers.
Bouwpakketten bevatten accessoire-onderdelen die op bepaalde frames zijn afgestemd, zoals, vorken, schakelwerk, dempers, zadelpennen, remmen en dergelijke. Natuurlijk horen vorken ook afzonderlijk tot de grote delen bij de fietsaccessoires en worden ze op basis van gewicht, materiaal, lengte en dempeigenschappen uitgekozen.

Fietsonderdelen

Fietsaccessoires: Smaller Parts

Klein is hier relatief. In deze categorie fietsaccessoires horen met name de schakel- en remcomponenten. Bij MTB gaat het om de passing en de schijfrem (evt. adapter nodig), de diameter van de remschijf (hoe zwaarder, hoe groter) en het remvermogen, alsmede het gewicht. Bij de racefiets (velgrem) beslist naast de passing, het vermogen en het gewicht ook de aerodynamica.
Bij de aandrijving dienen de componenten bij elkaar te passen. Het vermogen van de schakeling is slechts zo goed als de zwakste schakel in de combinatie. Hoe hoogwaardiger, des te duurzamer en hoe meer schakel- en rijcomfort. Zeer lichte en hoogwaardige race-uitvoeringen zijn daarentegen minder belastbaar, daarvoor echter lichter. De fietsketting is het meest aan slijtage onderhevig en moet vaker worden vervangen dan het achtertandwiel of de kettingbladen.
Sturen, stuurpennen, handgrepen, stuurbanden alsmede zadels en zadelpennen worden net als de pedalen primair vanuit ergonomische aspecten gekozen omdat de punten zijn waar de fietser in contact komt met de fiets.
Tenslotte zijn ook fietsbanden en fietsbinnenbanden belangrijke componenten op het gebied van fietsaccessoires en deze dienen op basis van lekbestendigheid, bandenmaat, diameter, profiel en rolweerstand te worden uitgekozen. Hoe zwaarder het wiel, des te zwaarder de banden worden. Hoe dunner en hoe minder spanning en profiel, des te minder weerstand er beschikbaar is voor snelle tochten. Dan is echter ook de grip beperkt, wat bij natte omstandigheden gevaarlijk kan zijn.

€5 waardebon
Bergfreunde News abonneren
ONTVANG EEN €5-WAARDEBON
Bergfreunde News abonneren
Bergfreunde News abonneren
ONTVANG EEN €5-WAARDEBON
Direct €5 korting
op je volgende bestelling
Nee, dankjewel.

We gebruiken cookies om je shoppingervaring te verbeteren. Als je onze website gebruikt, ga je akkoord met het gebruik van cookies.