Wij zijn ervan overtuigd: de beste tijd beleef je buiten. Tegelijkertijd zijn we ons ervan bewust dat het milieu met zijn ongerepte natuur groot gevaar loopt, vooral door de klimaatverandering. We moeten dus nu in actie komen! Het thema duurzaamheid hebben we daarom stevig verankerd in onze bedrijfsstrategie en in het dagelijkse Bergfreunde-leven.
Wat dat concreet betekent, vind je hier.
Wat dat concreet betekent, vind je hier.
Onze weg naar meer duurzaamheid
In 2019 ontmoetten onze directeuren Matthias en Ronny enkele Fridays for Future-activisten en dat gaf de aanzet om meteen in actie te komen. Ook wij als bedrijf kunnen en moeten een bijdrage leveren aan duurzame ontwikkeling. De ontmoeting was het beginpunt van onze duurzaamheidsreis. Ondertussen hebben we al belangrijke mijlpalen bereikt:
Focus op klimaatbescherming: Toen we begonnen met het opstellen van een duurzaamheidsstrategie, werd al snel duidelijk dat dit behoorlijk ingewikkeld is. We kunnen niet alles tegelijkertijd aanpakken. Daarom hebben we ons in eerste instantie geconcentreerd op klimaatbescherming.
Onze eerste maatregel: Het opstellen van een klimaatbalans voor het jaar 2018. Dit gaf ons een eerste overzicht waar onze uitstoot vandaan komt en waar de grootste verbeterpunten liggen. Daarnaast hebben we met behulp van gecertificeerde klimaatbeschermingsprojecten alle uitstoot tot aan de oprichting van Bergfreunde in 2006 met terugwerkende kracht gecompenseerd.
Onze eerste maatregel: Het opstellen van een klimaatbalans voor het jaar 2018. Dit gaf ons een eerste overzicht waar onze uitstoot vandaan komt en waar de grootste verbeterpunten liggen. Daarnaast hebben we met behulp van gecertificeerde klimaatbeschermingsprojecten alle uitstoot tot aan de oprichting van Bergfreunde in 2006 met terugwerkende kracht gecompenseerd.
Uitstoot verminderen: Meteen vanaf het begin was onze prioriteit duidelijk: het voorkomen en verminderen van uitstoot. In 2020 hebben we al enkele doeltreffende maatregelen kunnen doorvoeren om dit te bewerkstelligen, zoals de overschakeling op groene stroom en biogas op onze twee vestigingen.
Ambitieuze doelen: Nadat we de eerste stappen op weg naar meer klimaatbescherming hadden gezet, beseften we al snel dat er meer moest gebeuren. We zijn dus op zoek gegaan naar een internationaal erkend kader dat zowel ons engagement bevestigt als geloofwaardigheid creëert. Daarom hebben we ons aangesloten bij het Science Based Targets Initiative en ons vrijwillig gecommitteerd aan ambitieuze, op wetenschap gebaseerde klimaatbeschermingsdoelen. Onze doelen zijn sinds oktober 2021 officieel goedgekeurd door het SBTi. Lees hier meer.
Samen voor effectieve klimaatbescherming: Als het om klimaatbescherming gaat, willen we echt een verschil maken. Dat gaat het best als we dit samen doen. Daarom hebben we samen met vier andere retailers, Bergzeit GmbH, Sportler AG, Internetstores Holding GmbH en Yonderland, de krachten gebundeld en in 2021 de Outdoor Retailer Climate Commitment opgericht. Het doel van dit vrijwillige netwerk is het bijdragen aan een ommekeer in de outdoorindustrie en andere outdoorretailers aanmoedigen om het klimaat actief te beschermen.
Samen voor effectieve klimaatbescherming: Als het om klimaatbescherming gaat, willen we echt een verschil maken. Dat gaat het best als we dit samen doen. Daarom hebben we samen met vier andere retailers, Bergzeit GmbH, Sportler AG, Internetstores Holding GmbH en Yonderland, de krachten gebundeld en in 2021 de Outdoor Retailer Climate Commitment opgericht. Het doel van dit vrijwillige netwerk is het bijdragen aan een ommekeer in de outdoorindustrie en andere outdoorretailers aanmoedigen om het klimaat actief te beschermen.
Duurzaamheid verder uitgedacht: In 2022 hebben wij een allesomvattende duurzaamheidsstrategie ontwikkeld die zowel milieu- als sociale aspecten omvat.
Klimaatbeschermingsstrategie 2.0:
In 2023 hebben we onze klimaatbeschermingsstrategie onder de loep genomen.
Als resultaat zullen we in de toekomst nog een beslissende stap verder gaan op gebied van klimaatbescherming.
We gaan binnenkort namelijk projecten ondersteunen die de opslag en binding van CO2 op lange termijn mogelijk maken. We zullen in de toekomst echter niet langer de term 'klimaatneutraal bedrijf' gebruiken en niet langer investeren in compensatieprojecten.
"Als er op een gegeven moment geen echte winter meer is in Duitsland, dan heeft niemand meer skispullen nodig. De outdoorindustrie leeft van de natuur en moet die dus ook beschermen."
Matthias & Ronny, directeuren Bergfreunde GmbH
Matthias & Ronny, directeuren Bergfreunde GmbH
Meer informatie over onze doelen en concrete maatregelen op het gebied van duurzaamheid en hoe we samen de onlinehandel duurzamer kunnen maken, vind je hier.
Heb je vragen over duurzaamheid bij Bergfreunde? Neem dan contact op met het duurzaamheidsteam.