Tijdens de European Outdoor Summit in 2019 in Interlaken, een van de grootste branchebijeenkomsten, kwamen activisten van Fridays For Future aan het woord. Hun pleidooi voor meer klimaatbescherming en de acute oproep aan de politiek en het bedrijfsleven om actie te ondernemen, schudden de twee Bergfreunde-directeuren Matthias en Ronny wakker. Terug op het hoofdkantoor in het vredige stadje Tübingen gaven de twee onmiddellijk gehoor aan deze oproep en richtten een nieuwe afdeling op met als doel klimaatbescherming in het bedrijf te verankeren. In dit interview vertellen de twee over de spannende reis van Bergfreunde naar meer duurzaamheid en waarom de outdoorindustrie een bijzondere verantwoordelijkheid heeft als het gaat om duurzaamheid.
In 2019 hebben jullie het onderwerp duurzaamheid, in het bijzonder klimaatbescherming, op de strategische agenda van Bergfreunde gezet. Vervolgens werd jullie bedrijf in 2022 door het tijdschrift Capital uitgeroepen tot het meest klimaatbewuste bedrijf. Wat is het recept voor jullie succes? En welke rol speelt duurzaamheid nu in het bedrijf?
Matthias: Duurzaamheid is nu stevig verankerd in onze bedrijfsstrategie. In 2019 concentreerden we ons nog uitsluitend op het thema klimaatbescherming, maar intussen hebben we een allesomvattende duurzaamheidsstrategie ontwikkeld die zowel milieu- als sociale aspecten omvat. Wij zien duurzaamheid als een proces. Als bedrijf leren we voortdurend bij en worden we steeds beter. Het belangrijkste is daarbij voor ons om dapper te zijn en de eerste stap te durven zetten.
Ronny: Het is ook belangrijk dat we het thema duurzaamheid intern beleven. Elke werknemer kan een bijdrage leveren. Aangezien wij als bergvrienden een passie hebben voor het buitenleven en we ons allemaal zeer verbonden voelen met de natuur, zijn onze medewerkers zeer gemotiveerd om duurzaamheid in het bedrijf te bevorderen.
Als detailhandelaar en dus als schakel tussen fabrikanten en klanten, speelt Bergfreunde een centrale rol in de waardeketen. Waar zien jullie het grootste potentieel om echt een verschil te maken op het gebied van duurzaamheid?
Matthias: We zijn ons bewust van deze bijzondere positie in de waardeketen en proberen daarom zowel leveranciers als klanten te inspireren. We zijn ervan overtuigd dat we samen met onze leveranciers echt een verschil kunnen maken op het gebied van duurzaamheid. Een goed voorbeeld hiervan is klimaatbescherming: de uitstoot veroorzaakt door de producten die wij in onze shop verkopen, is ongeveer zeven keer groter dan onze bedrijfsuitstoot. Op deze uitstoot hebben we echter geen directe invloed. Daarom hebben wij ons ten doel gesteld dat tegen 2026 75% van onze leveranciers (gemeten naar omzet) ambitieuze klimaatbeschermingsdoelen opstelt die in overeenstemming zijn met de 1,5°-doelstelling van het Akkoord van Parijs. Wat onze klanten betreft, willen we het hen mogelijk maken om een duurzame en bewuste aankoopbeslissing te nemen. Dit kunnen we enerzijds realiseren door het assortiment en anderzijds door een transparante en uitgebreide communicatie over de producteigenschappen in onze shop. Voor ons staat één ding vast: om echt impact te maken op het gebied van duurzaamheid, hebben we zowel leveranciers als klanten nodig.
Waar liggen de grenzen voor meer duurzaamheid in de outdoorindustrie?
Ronny: Duurzaamheid is inmiddels een belangrijk thema in de outdoorindustrie. Er wordt voortdurend gewerkt aan innovatieve oplossingen. Maar als je de afzonderlijke thema’s beter bekijkt, merk je al snel dat het thema duurzaamheid zeer complex is. Een voorbeeld is het naaigaren van polyester. Dit is scheurbestendiger en zorgt dus voor een zekere robuustheid en levensduur van een product. Het materiaal zelf is echter niet altijd duurzaam. Soms moet er dus een compromis worden gesloten tussen functionaliteit, levensduur en duurzaamheid. Er is vaak geen sprake van ‘die ene’ duurzame oplossing.
Als we kijken naar de outdoorindustrie als geheel, wat zou er volgens jullie dan beter kunnen op het gebied van klimaatbescherming?
Ronny: Ik vind dat de outdoorbranche een bijzonder grote verantwoordelijkheid heeft in de strijd tegen de klimaatcrisis. Het gaat om het redden van het klimaat, maar ook om de basis van het bedrijfsleven. Als er op een gegeven moment geen echte winter meer is in Duitsland, dan heeft niemand meer skispullen nodig. De outdoorindustrie leeft van de natuur en moet die dus ook beschermen. Een belangrijke maatregel om klimaatbescherming in de branche effectief te bevorderen, is samenwerking. Samen is het makkelijker en is de impact groter. Daarom hebben we in oktober 2021 samen met vier andere retailers de Outdoor Retailer Climate Commitment (ORCC) opgericht. Dit is een vrijwillig netwerk waarbinnen de leden zich committeren aan ambitieuze klimaatbeschermingsdoelen. Inmiddels telt het netwerk al tien retailers, maar we hopen natuurlijk dat het ORCC nog verder zal groeien en zo een nog sterkere invloed kan uitoefenen in de branche.
Is groene onlinehandel überhaupt mogelijk? Bergvriendin Johanna geeft antwoord op deze vraag in dit interview.