In 2019 begonnen we bij Bergfreunde aan een spannende reis: we zijn de weg naar meer duurzaamheid ingeslagen. Het werd al snel duidelijk dat als we echt impact willen maken, we ons eerst op één gebied moeten concentreren. We besloten ons te focussen op het thema klimaatbescherming. Bergvriendin Johanna begeleidde het thema vanaf het begin, van de eerste kleine stapjes en kleine projecten naar een nu ambitieus plan. In dit interview verstelt ze over de bereikte mijlpalen, ambitieuze doelstellingen en het feit dat er vaak geen gemakkelijke oplossing is als het gaat om klimaatbescherming.
Bergfreunde heeft in 2019 besloten een effectieve bijdrage te willen leveren aan de bescherming van het klimaat. Hoe ver zijn jullie? Wat hebben jullie al bereikt? Wat staat jullie nog te wachten?
We zijn bij nul begonnen en hebben geleidelijk onze kennis vergroot en ervaring opgebouwd. Daarvoor moesten we eerst een aantal dingen weten. Hoeveel uitstoot veroorzaken we als bedrijf? Waar liggen de grootste uitstootbronnen en dus onze grootste verbeterpunten?
Dus hebben we onze eerste klimaatbalans gemaakt, die we sindsdien jaarlijks actualiseren. Op basis hiervan hebben we een duurzaamheidsstrategie ontwikkeld met als doel het voorkomen en verminderen van uitstoot. Met kleine en grote maatregelen hebben we al veel kunnen bereiken. We zijn bijvoorbeeld overgeschakeld op 100% groene stroom, hebben onze opslagsystemen verbeterd en de afmetingen van onze verzenddozen geoptimaliseerd om minder lucht te vervoeren.
Tegelijkertijd weten we: er is nog veel te doen. Ons doel als bedrijf is om een effectieve bijdrage te leveren aan de 1,5°-doelstelling van het Akkoord van Parijs. Daarom hebben we wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelen geformuleerd die sinds oktober 2021 zijn goedgekeurd door het Science Based Targets Initiative. Een belangrijke maatregel om deze doelen te bereiken is het aanmoedigen van onze leveranciers om stappen te zetten op het gebied van klimaatbescherming.
Bergfreunde is dus al zeer actief bezig met klimaatbescherming. Toch heeft de onlinehandel een impact op het klimaat en het milieu. Zo moeten bestellingen worden verpakt, van A naar B worden gebracht en soms ook weer worden teruggestuurd. Is het niet milieu- en klimaatvriendelijker om lokaal te kopen?
Dat is inderdaad een lastige vraag die ons erg bezighoudt. Maar niet alleen ons, ook de wetenschap. Er zijn inmiddels een aantal studies over dit onderwerp. In 2015 heeft het Clean Tech Institute in opdracht van de Otto Group en Hermes deze vraag wetenschappelijk onderzocht. Hieruit blijkt dat wat uitstoot betreft, de onlinehandel doorgaans beter presteert dan de detailhandel in fysieke winkels.
De reden: de efficiëntere levering. In de onlinehandel worden de leveringen samengevoegd, d.w.z. slechts een paar voertuigen bezorgen vele pakketten. Als we kijken naar fysieke winkels daarentegen, nemen veel klanten de auto voor individuele ritten. Dit is zeer inefficiënt. Dat is ook de conclusie van een recente studie van de Universiteit van St. Gallen. Het lijkt er dus op dat de onlinehandel in de meeste gevallen beter is voor het klimaat dan fysieke winkels.
Toch is er een kanttekening te plaatsen. Hoe de ecologische voetafdruk er in individuele gevallen uitziet, hangt namelijk ook af van ons eigen gedrag. Retourneer je het pakket? Pak je de fiets of ga je met het ov om in de stad te gaan shoppen?
Er is dus geen eenduidige oplossing. Hoe kan je klimaatvriendelijk shoppen bij Bergfreunde?
Allereerst is het belangrijk een bewuste aankoopbeslissing te nemen. We proberen onze klanten hierbij te helpen met gedetailleerde productinformatie en nuttige beoordelingen van andere klanten. Daarnaast vind je in onze online shop nog andere handige tools zoals een gedetailleerde keuzehulp voor verschillende categorieën of calculators om bijvoorbeeld de juiste maat van klimschoenen of de optimale lengte van wandelstokken te bepalen.
Als het gaat om duurzaamheid bieden keurmerken ook een goede oriëntatie. Daarom hebben we een ‘Koop bewust’-filter in onze shop, zodat onze klanten snel en gemakkelijk producten met duurzame eigenschappen kunnen vinden. Dat maakt de zoektocht naar milieuvriendelijke en maatschappelijk verantwoord geproduceerde producten veel gemakkelijker.