Fietsstuur

Fietssturen

Hij werkt hard, is aan zware belasting onderhevig en draagt grote verantwoording - we praten hier over het fietsstuur. Het stuur is de centrale cockpit van de piloot, hier komen alle bedienings- en besturingsfuncties samen. Een goed stuur dient ergonomisch gevormd te zijn, over veel stevigheid te beschikken bij gering gewicht en dempende eigenschappen te hebben.

Maar welk stuur is de juiste?

Elke fietsdicipline heeft haar eigen voorkeur wat betreft de vorm van het stuur en de lengte van de stuurpen- een cockpit van een racefiets onderscheidt zich duidelijk van die van een downhill bolide. Sturen van racefietsen zijn geconstrueerd voor een maximale stijfheid en gemaakt van aluminium of carbon. Bij mountainbikes bepaalt het gebruiksdoel de breedte en de vorm: Brede sturen voor disciplines die geconcentreerd zijn op afdalingen, smalle sturen voor gebruik voor cross country wedstrijden. Hoe breder het stuur, des te nauwkeurig is de fiets te besturen omdat dan een gunstigere hefboomwerking gerealiseerd wordt. Een hogere rise zorgt brengt een verhoging van de cockpit met zich mee wat bepaalde voordelen biedt tijdens afdalingen in stijl terrein.

Stevigheid en demping

Een fietscockpit levert een behoorlijke prestatie bij de krachtoverdracht en de demping. Opnames met high-speed camera's hebben aangetoond dat de sturen van mountainbikes bij pijlsnelle dalingen hard "werken" en schokken en vibraties absorberen. Carbon heeft een ander flex-gedrag dan aluminium, realiseert een geringer gewicht en is alles bij elkaar stijver. Het fietsstuur dient na een val gecontroleerd te worden en in geval van twijfel te worden vervangen, ook nadat een groot aantal kilometers gereden is dient de fietser het stuur in regelmatige afstanden te onderhouden en eventueel te vervangen.

Eenvoudig van koers veranderen

Wie zijn fiets van een nieuw stuur wil voorzien kan op het assortiment van RaceFace terugvallen. Aan de voorkant van de fiets zorgen kleine veranderingen al voor grote resultaten. Wie te weinig druk op het voorwiel krijgt kiest bijvoorbeeld een stuur zonder rise, bij problemen met de polsen kunnen de hoeken gevarieerd worden. De meeste stuurstangen zijn overigens achteraf in te korten, hiervoor is niet meer nodig dan een metaalzaag.

€5 waardebon
Bergfreunde News abonneren
Ontvang de €5 waardebon
Bergfreunde News abonneren
Bergfreunde News abonneren
Ontvang de €5 waardebon
€ 5 onmiddellijk
Voor je volgende bestelling
Nee, dank u.

Houd er a.u.b. rekening mee dat we op onze website cookies inzetten om je gebruikservaring te verbeteren. Wanneer je op de website verdersurft, ga je akkoord met het gebruik van cookies.