Bandenspanning voor mountainbikes optimalisieren

Waarom is hier geen berekening mogelijk?

Mountainbiking is onder te verdelen in talrijke spelsoorten die elk hun eigen specifieke eisen stellen aan materiaal en fietser. Het assortiment fietsmodellen, bandenmaten en binnenbanden is net zo breed. Het is onmogelijk om dat allemaal in één formule te stoppen die ook nog bruikbare waarden moet leveren.

Stappen voor een optimale bandenspanning voor MTB's

Ga als volgt te werk voor het bepalen van de juiste spanning van jouw mountainbikebanden:

  1. Laat hier de normwaarde voor jouw bandenmaat bepalen
  2. Pas de normwaarde aan jouw gebruiksdoel aan met behulp van de tips op deze pagina
  3. Spring op je fiets, test het rijgevoel en pas indien nodig aan

Invloed van het terrein op de spanning

Op egale geasfalteerde oppervlakken geldt: Hoe hoger de gekozen bandenspanning des te lager de rolweerstand. Op ruw terrein geldt echter precies het tegenovergestelde. Onderzoek heeft aangetoond dat zelfs op paden met losse stenen een lage bandenspanning gepaard gaat met een lagere rolweerstand.

In principe staan de grotere volumes van de brede mountainbikebanden een lagere spanning toe zonder de banden te destabiliseren. Maar ook hier kan de bandenspanning niet willekeurig worden verlaagd want naast de rolweerstand zijn er nog andere factoren van belang. Concreet gaat het om grip, bescherming tegen doorslaan en stabiliteit van de band op de velg. Het gaat er dus om dat er een goede balans wordt gevonden naar het motto: zo min mogelijk - zo hoog mogelijk.

Overzicht: Bandenspanning voor MTB-banden
Lagere bandenspanning Hoge bandenspanning
✓ Lagere rolweerstand op ruw terrein
✓ Meer comfort
✓ Meer grip
✓ Lagere rolweerstand op asfalt
✓ Meer bescherming tegen doorslaan
✓ Meer stabiliteit van de band op de velg

Ook wanneer er al enkele ervaringswaarden bekend zijn met betrekking tot de keuze van de bandenspanning moet elke fietser experimenteren met zijn setup. Generaliserend kan bovendien gezegd worden dat zwaardere fietsers eerder zouden moeten kiezen voor een hogere bandenspanning die echter ook afhankelijk is van het terrein en de manier van fietsen.

Waarom de lagere bandenspanning beter is

Wanneer een band over stokken en stenen rijdt dan vormt elke verhoging in de weg een hindernis die de band moet overwinnen. Stel je eens een hard opgepompte band voor die over een wortel rijdt: Hij wordt bij het over de wortel heenrijden opgetild om aan de andere kant weer te dalen tot het basisniveau van de ondergrond. Dit gebeurt op oneffen wegen meerdere keren per seconde en elke keer gaat er vaart verloren wanneer de band tegen een hindernis knalt.

Bij een lagere bandenspanning zinkt de wortel in de band weg, wordt zogezegd door de band „opgenomen“, en spaart zo de op- en neerwaartse beweging. Naast de verende eigenschappen veroorzaakt door lagere spanning bespaart dit veel energie en de voortstuwing blijft bestaan.

Over een hindernis rijden met hoge bandenspanning
Over een hindernis rijden met hoge bandenspanning
Over een hindernis rijden met lagere bandenspanning
Over een hindernis rijden met lagere bandenspanning

Grip en bandenspanning

Een lagere bandenspanning heeft ook positieve invloed op de grip, dus zowel op het bochten- als op het remgedrag. De band beschikt over een groter draagvlak en kan zodoende een groter gedeelte van het profiel gebruiken om in de ondergrond te haken. Bovendien past een zachtere band zich aan oneffenheden van de ondergrond aan wat eveneens de grip verhoogt. Al kleine veranderingen van de bandenspanning beïnvloeden het fietsgedrag aanzienlijk, uitproberen loont!

Weinig grip bij hoge bandenspanning
Weinig grip bij hoge bandenspanning
Meer grip bij lagere bandenspanning
Meer grip bij lagere bandenspanning

Velgbreedte en bandenspanning

Vanwege rijtechnische redenen is het dus raadzaam zo weinig mogelijk bandenspanning na te streven. Toch kan dit niet naar believen worden verlaagd want hieronder lijdt onder andere de stabiliteit van de band op de velg. Doorgaans beschikken mountainbikevelgen over een breedte van 20 millimeter en meer. Hoe smaller de velg des te meer lijkt de doorsnede van de band op de vorm van een peer. In bochten en tijdens het maken van drifts loopt de band daarom het gevaar zijwaarts over de flank om te knikken. Dit zorgt voor een sponzig rijgevoel. Met de dalende spanning stijgt ook het gevaar dat de band van de velg schiet wat een direct verlies van grip en controle tot gevolg heeft en niet zelden zijn pech en valpartijen het gevolg.

Bredere velgen zorgen daarentegen voor een breed standvlak en verlagen het risico. Een bijzonderheid wordt gevormd door de tubeless banden: wanneer in bochten de vormstabiliteit tussen bandenflank en velg slechts voor korte tijd wordt opgeheven ontstaat er een lek waaruit lucht kan ontsnappen, het zogenaamde burping. Wanneer dit tijdens een afdaling vaker gebeurt dan daalt de bandenspanning gestaag wat negatieve rijeigenschappen tot gevolg heeft.

Geen grip bij te hoge bandenspanning
Geen grip bij te hoge bandenspanning
Zwabberende banden bij te lage bandenspanning
Zwabberende banden bij te lage bandenspanning

Bescherming tegen doorslaan optimaliseren

Een hogere spanning betekent niet in de laatste plaats ook een hogere bescherming tegen doorslaan. Bij het doorslaan wordt de band door een steen of een wortel zo sterk gecomprimeerd dat deze uiteindelijk op de velg geperst wordt en niet zelden is pech - ook wel slangenbeten of snake bites genoemd - het gevolg. Bij sterker doorslaan wordt de velg bovendien snel beschadigd. Defecten en bramen in het velgmateriaal zijn het gevolg. Ook zijn er gevallen bekend waarbij de velg is gebroken. Het doorslaan moeten daarom ze veel mogelijk worden voorkomen!

Voldoende bandenspanning zorgt voor bescherming tegen doorslaan.
Voldoende bandenspanning zorgt voor bescherming tegen doorslaan.
Doorslaan op de velg bij te lage bandenspanning
Doorslaan op de velg bij te lage bandenspanning

How low can you go - Het speciale aan fatbikes

Recentelijk doen fatbikes met hun ballonbanden van zich spreken. De voordelen van extreem brede banden liggen in de grote tractie en de uitstekende verende eigenschappen ook bij fietsen zonder veerelementen. Door het hoge volume van de banden kan de spanning sterk worden verlaagd zonder doorslaan of instabiliteit te provoceren. Bandenspanningen van onder één bar zijn mogelijk en sommige fatbikes hebben zelfs maar 0,5 bar spanning nodig!

Het voordeel van tubeless-systemen

Zoals de naam al zegt stellen tubeless-systemen het helemaal zonder binnenband. Banden die geschikt zijn voor tubeless zijn uitgerust met zachte rubberen lippen die zich naar de velg voegen en banden en velg tot een luchtdichte eenheid maken. Om ervoor te zorgen dat ook de spaakboringen luchtdicht worden afgesloten wordt een speciaal velglint in het velgbed geplakt. Ook de ventielen sluiten luchtdicht af en omdat de band gevuld wordt met een anti-lek vloeistof is het systeem in staat om kleine gaatjes zoals die bijvoorbeeld ontstaan door doornen zelfstandig te sluiten.

Naast gewichtsbesparing - dit ligt per bespaarde binnenband bij ca. 200 gram - is de bescherming tegen doorslaan een andere belangrijke reden om voor een dergelijk systeem te kiezen. Want: Zonder binnenband, geen gat! Dankzij hun duidelijke voordelen komen tubeless-systemen veel voor. Het aantal banden die deze technologie ondersteunt stijgt dan ook gestaag.

Uitgedrukt in getallen - enige ervaringswaarden

Het vinden van de juiste bandenspanning is verbonden met het uitproberen volgens het “trial-and-error”-principe. Toch zijn er voor aanvang enkele uitspraken te doen over bepaalde ervaringswaarden. Voor een systeem bestaande uit een 2,4 inch brede band, die met een normale rubberen band kan worden gebruikt, kan om te beginnen een waarde van 2,0 bar worden ingesteld. Doorgaans wordt de voorband 0,1 - 0,2 bar minder hard opgepompt als de achterband, omdat het gewicht van de fietser voornamelijk op de achterkant rust. Bij vlakke ondergronden kan met een lagere spanning worden gereden dan bijvoorbeeld op rotsachtige ondergrond met veel spitse hindernissen.

Tubeless-systemen maken een verlaging van de spanning tot 1,2 bar mogelijk - een brede velg van ca. 27 mm vooropgesteld. Veel fietsers die het zekere voor het onzekere nemen vullen hun tubeless-systeem met een bandenspanning van ca. 1,5 bar. Niet alleen de techniek, maar ook de manier van rijden bepaalt de juiste spanning: Wie sterk op hindernissen let en deze uitwijkt kan met een lagere spanning fietsen dan diegene die over alle hindernissen dendert zonder er op te letten.

Schwalbe Procore en alternatieve materialen binnenband

Sinds kort zijn er op de markt systemen die de voordelen van een tubeless-systeem combineren met die van een binnenband. Zo stelde aanbieder Schwalbe een systeem voor waarbij een kleinere binnenband direct op de velg zit en met hoge spanning is opgepompt. Over de binnenband wordt dan een tubeless-band geplaatst die met een zeer veel lagere bandenspanning gevuld wordt. De binnenste band drukt de flank van de band sterk tegen de velg - dit verleent het systeem stabiliteit en beschermt de velg tegen doorslaan.

Gelijktijdig maakt deze setup het mogelijk op de spanning van de buitenste band verder te verlagen en zo de grip geweldig te verbeteren. Helaas is het totale systeem beduidend zwaarder dan een zuivere tubeless-constructie, ook wanneer het in vergelijking met een normale binnenband slanker uit de bus komt. Als alternatief voor normale binnenbanden kan de gebruiker bovendien kiezen voor fietsbinnenbanden van andere materialen zoals bijv. latex. Deze zijn licht en beschermen relatief goed tegen doorslaan maar zijn daardoor ook duurder en ze houden de lucht niet zo goed vast als de gebruikelijke modellen.

Direct €5 korting
op je volgende bestelling
Nee, dankjewel.

We gebruiken cookies om je shoppingervaring te verbeteren. Als je onze website gebruikt, ga je akkoord met het gebruik van cookies.