Innovatieve revolutionaire denkers maken indruk op de outdoorbranche
Lotta Giornofelice, de oprichtster van het bedrijf Houdini, ontdekte begin jaren negentig op een klim- en skitocht in Nieuw-Zeeland rekbare fleecekleding. Dergelijk elastisch fleece was toen in Europa zo goed als onbekend en Lotta was zo enthousiast over dit te gekke materiaal, dat ze een kleine collectie ontwierp met sportondergoed voor klimmers, bergsporters en skiërs.
Maar Lotta ging nog een stapje verder. Outdoor sportkleding mag bij Houdini Sportswear niet alleen functioneel zijn, maar moet er ook goed uitzien. De makers van Houdini zien zich daarbij bovendien als onderdeel van een duurzame revolutie, en hechten er de hoogste waarde aan om de klanten de perfecte outdoorervaring te bieden en daarnaast de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te maken.
Functionele outdoorkleding met stijlvolle designs
Sportkleding moet warm en ademend zijn en bescherming bieden tegen regen en wind. De aanpak van Houdini overstijgt echter deze basisvoorwaarden in hoge mate. De producten van Houdini moeten met alle zintuigen worden waargenomen en comfortabel aanvoelen. Dat begint bij de pasvorm en de selectie van de grondstoffen en gaat door tot een aantoonbare duurzame productie. Bij Houdini kan de wandelaar, bergwandelaar of skiër zich zonder gewetensbezwaren kleden.
Daarom geldt bij Houdini ook de basisregel dat elk ontwerp van alle kanten kritisch moet worden bekeken. Wanneer het product de klant geen meerwaarde oplevert en hem tijdens het sporten niet ondersteunt, wordt het om te beginnen helemaal niet geproduceerd. Daarbij speelt ook de levensduur van de nieuwe producten een belangrijke rol. Niet alleen de materialen moeten bestand zijn tegen de enorme belastingen bij de bergsport, maar ook het design moet gedurende een aantal jaren nog tijdloos zijn en kunnen worden gedragen.
Uitstekende sportswear uit Zweden
Dat Houdini daadwerkelijk ook voldoet aan de eigen hoogstaande doelen op gebied van design, duurzaamheid en milieubescherming, bewijzen talrijke awards en onderscheidingen die de designers van Houdini de afgelopen jaren ontvingen. De juryleden raakten steeds weer opnieuw onder de indruk van de innovatieve concepten van de functionele kleding die geen of heel weinig schadelijke stoffen bevat.
Aan de ene kant is dit weliswaar een verdiende erkenning voor de ontwikkelaars en designers bij Houdini voor al hun werk, maar aan de andere kant vinden ze dat ze nog lang niet aan het eind van hun innovatieve en creatieve kunnen zijn. Zo geeft Houdini bijvoorbeeld adviezen hoe je de levensduur van je outdoorkleding kunt verlengen, hoe functionele kleding het beste kan worden gerepareerd en stellen zelfs voor bergsportkleding uit te lenen, wanneer je deze zelf niet nodig hebt. In de winkels van Houdini in Zweden bestaat er zelfs de mogelijkheid je functionele jacks weer te verkopen of tweedehands outdoorkleding te kopen.