Racefiets banden

Racefiets banden

De banden van een racefiets spelen een prominente rol in het weggedrag van een fiets. Zij zijn het enige contactpunt van de fietser met de ondergrond. De grip van een band op de weg hangt af van de rubbersamenstelling en het profiel. Meer grip houdt echter vaak ook een grotere rolweerstand in, de optimale band moet daarom een optimaal evenwicht tussen grip en rolweerstand kunnen realiseren. Banden zijn een doorslaggevende factor in het rijgedrag van een fiets.

Profielen en rubbersamenstellingen

Wanneer je een nieuwe band voor je fiets nodig hebt, dienen de beoogde gebruiksdoelen globaal vast te staan. Wordt ermee over een natte ondergrond gereden en dient er ook bij lastige omstandigheden een optimaal bochtengedrag te worden gerealiseerd? Heb je een lichte, vouwbare buitenband met minimale rolweerstand voor het wielrennen nodig? Van het merk Continental is bijvoorbeeld een breed productscala aan banden verkrijgbaar die verschillende profielen met de meest uiteenlopende rubbermixen combineren. Zo zijn er banden voor specialistische gebruiksdoelen en generalisten, prestatiegerichte modellen staan tegenover de meer comfortabele pneus.

Racefiets banden

De technische gegevens: Diameter, constructievormen en de juiste druk

De diameter van een fietsband wordt in inch gemeten. Anders dan bij mountainbikes wordt voor de racefiets een band met 28 inch diameter gebruikt. Banden zijn onderverdeeld in vouwbare buitenbanden en buitenbanden. Vouwbare buitenbanden zijn kwalitatief beter, omdat ze geen draad in de hiel hebben en je ze desnoods klein kunt opbergen om in je rugzak mee te nemen. Buitenbanden zijn voordeliger en iets minder slank, en worden vaak als OEM-banden van de fabrikanten gebruikt. De juiste bandendruk bepaalt de diameter van een band. Kleine diameters zoals 23 mm worden tot en met 10 bar opgepompt en rollen zeer licht. Bij tot 30 mm brede banden vermindert de druk tot 5-6 bar, waardoor het rijgedrag comfortabeler wordt. De minste rolweerstand op een gladde ondergrond zoals in het wegverkeer bieden echter dunne, hard opgepompte banden. Een specifieke rol spelen tube banden die gebruikt worden als racebanden en ook bij de Cyclocross worden ingezet. Hierbij worden de banden met een lijm op speciaal hiervoor ontworpen velgen aangebracht.

De inwendige band Binnenband vs. binnenbandloos

Een reservebinnenband en een fietspomp behoren tot de standaarduitrusting tijdens een wielerrit. Veel van de verkrijgbare banden zijn echter ook klaar voor gebruik zonder binnenband. Binnenbandloos betekent dat de ouderwetse binnenband voor een andere technologie moet wijken, waarbij alleen een speciaal velglint in het velgbed wordt aangebracht en een luchtdicht ventiel en speciale anti-lek vloeistof ervoor zorgen dat de constructie absoluut lekdicht is. Tubeless systemen zijn vergeleken met binnenbandsystemen lichter van gewicht en realiseren een optimaal rijgedrag. Bovendien is de lekbescherming ten opzichte van de gebruikelijke systemen hoger.

Conclusie

De keuze van de juiste racefietsband is van beslissende invloed op het rijgedrag. Maak in het kader van het gebruikelijke fietsonderhoud een weloverwogen bandenkeuze; voor de meest uiteenlopende gebruiksdoelen is er een groot assortiment aan banden verkrijgbaar.

€5 waardebon
Bergfreunde News abonneren
ONTVANG EEN €5-WAARDEBON
Bergfreunde News abonneren
Bergfreunde News abonneren
ONTVANG EEN €5-WAARDEBON
Direct €5 korting
op je volgende bestelling
Nee, dankjewel.