Bandenspanning voor racefiets berekenen

1
Bandenbreede
2
Speciale omstandigheden van de tocht
3
Lichaamsgewicht
kg

Aanbevolen bandenspanning: bar (komt overeen met psi)

De aangegeven waarden zijn richtwaarden en hebben betrekking op het totale gewicht van fiets en bagage van 10 kg. Afhankelijk van het werkelijke gewicht, persoonlijk comfortgevoel, bandensoort en constructie van de fiets moet er van de richtwaarden worden afgeweken.

Let op! Er mag niet worden afgeweken van de grenswaarden die op de banden zijn aangegeven.

De juiste bandenspanning voor een

Net als bij de meeste zaken kun je de geschikte bandenspanning voor een racefiets wetenschappelijk benaderen. Hierbij spelen de volgende zaken een belangrijke rol: soort band, weersomstandigheden, gebruik en gewicht dat op de band rust. Hierbij dien je er rekening mee te houden dat het hierbij gaat om het totale gewicht van fietser, fiets, overige uitrusting en kleding.

Maar waarom moet je eigenlijk nadenken over de geschikte bandenspanning? Is hoe harder hoe sneller niet de juiste formule? Hierover kan het volgende gezegd worden: Ja en nee. Want natuurlijk hebben hard opgepompte racefietsbanden een lagere rolweerstand waardoor er uiteindelijk minder kracht nodig is, wat een hogere snelheid betekent. Een factor die vaak wordt vergeten is het comfort.

Want een hard opgepompte band geeft ook alle schokken door aan de fietser. Dit kan bij bijzonder oneffen ondergrond op den duur extreem onaangenaam worden. Bovendien hebben ze wel een lagere rolweerstand maar bieden ook minder grip bij slechte weersomstandigheden. Juist tijdens de training heeft het daarom zin om niet te veel lucht in de binnenband te pompen en ook tijdens wedstrijden met slecht wegdek is minder vaak meer.

Het moet echter ook niet zo weinig zijn dat doorslaan ontstaat waardoor de flank wordt beschadigd. Bovendien slijten banden sneller bij een te lage bandenspanning. De zijwanden krijgen scheurtjes en de slijtage van het loopvlak is groter.

Voldoende bandenspanning zorgt voor bescherming tegen doorslaan
Voldoende bandenspanning zorgt voor bescherming tegen doorslaan
Doorslaan op de velg bij te lage bandenspanning
Doorslaan op de velg bij te lage bandenspanning

De geschikte bandenspanning vinden

Informatie over toelaatbare bandenspanning op de flank van de band
Informatie over toelaatbare bandenspanning op de flank van de band

Doorgaans staat op de band zelf al een aanbeveling met hoeveel bar minimaal resp. maximaal kan worden gereden. Deze informatie is afhankelijk van materiaal en constructie. Stabiele en vaak zwaardere banden hebben minder spanning nodig, terwijl lichte en dunne banden iets meer kunnen verdragen. Bij banden met binnenband is de maximale spanning nog hoger wat uiteindelijk alleen bepaald wordt door de constructie.

Wanneer je iets meer uit je banden wilt halen dan loont het zich om het span aan mogelijke bandenspanningen zo veel mogelijk uit te breiden en aan de omstandigheden aan te passen. Grof gezegd: Op snelle, droge en zeer vlakke parcoursen kan je gerust richting het maximale bar pompen. Bij slechte wegen en nat wegdek is het beter om de bandenspanning wat te verlagen.

Hierbij is het natuurlijk belangrijk dat je thuis kunt beschikken over een pomp met manometer. Hiermee kan de gewenste bandenspanning relatief nauwkeurig worden bereikt. Om tijdens de wedstrijd de band nog wat meer op te pompen is een kleine CO2-handpomp niet te onderschatten. Let er hierbij op dat deze een regelaar bevat zodat het gas langzaam en gelijkmatig in de band stroomt.

Direct €5 korting
op je volgende bestelling
Nee, dankjewel.