Kettinglengte bij fietsen berekenen

Input voor fietskettinglengte
1
Lengte van de liggende achtervork
mm
2
Tanden van het grootste kettingblad
3
Tanden van het grootste achtertandwiel

Aanbevolen kettinglengte: kettingschakels (komt overeen met cm)

Tip: resultaat geldt voor derailleurwieltje met 10 tanden. Bij gebruik van nieuwere derailleurwieltjes met 11 tanden moet de kettinglengte met 2 kettingschakels (2,55 cm) worden verlengd.

De juiste kettinglengte

Fiets kettingpons
Kettingpons

De juiste kettinglengte instellen is op zich niet zo moeilijk. Je hebt alleen een kettingpons of een sluitschakel nodig en je moet weten hoeveel kettingschakels de ketting moet bevatten. Daarvoor zijn er twee methodes: je hebt nog je oude ketting en legt de oude en de nieuwe naast elkaar. Nu weet je precies hoe lang de nieuwe ketting moet zijn en kun je deze op het juiste punt losmaken. Maar wat als je een nieuwe fiets maakt of je de oude ketting niet meer hebt?

Als je zeker wilt zijn of het precies wilt weten, dan bezorgt onze calculator je de exacte informatie over het aantal benodigde kettingschakels. Er is echter ook een truc zonder berekening die net zo betrouwbaar is. Hierbij leg je de ketting over het grootse achtertandwiel en grootste kettingblad en breng je de uiteinden meteen naar elkaar zonder door de derailleur te lopen. Hier voeg je nog vier kettingschakels aan toe en dan kort je de ketting in aan de vastgestelde plaats. De beide open eindes worden met elkaar verbonden, en voilà, de ketting heeft de juiste lengte! Deze methode werkt trouwens ook goed bij speciale fietsen (bv. ligfietsen) waarbij de ketting nog eens wordt omgeleid.

Waarom het belangrijk is om de ketting zo goed mogelijk aan te passen, hoe je een ketting monteert en hoe je ze onderhoudt, leggen we je hierna verder uit.

De Fietsketting

De fietsketting is het belangrijkste onderdeel van de aandrijving. Ze bestaat uit aparte buiten- en binnenschakels die met pennen en bussen worden samengehouden. De kettingen zijn gesmeerd om de beweeglijkheid van de schakels te verbeteren en om ze resistenter tegen vuil te maken.

Er hebben zich verschillende standaarden ontwikkeld. Daarbij is het vooral belangrijk of kettingen voor 9-voudige, 10-voudige of 11-voudige derailleurs zijn gemaakt. Het aantal geeft aan hoeveel versnellingen er zijn en dus hoe smal of hoe breed de ketting kan zijn.

Bovendien worden verschillende kettingen voor mountainbikes en racefietsen aangeboden die in gewicht en stevigheid verschillen. Sommige kettingen zijn speciaal geoptimaliseerd voor een verbeterde schakelperformance en mogen slechts in één richting worden gemonteerd.

Kettingblad, achtertandwiel en liggende achtervork

De grootte van deze onderdelen zijn de belangrijkste factor bij de berekening van de kettinglengte. Dit is logisch, want hoe langer bijvoorbeeld de liggende achtervork is, hoe langer de ketting moet zijn. Daarbij komt ook nog het aantal tanden van het grootste kettingblad en het grootste achtertandwiel , omdat de ketting in deze opstelling het meest gespannen is.

Problemen door versleten en fout afgestelde kettingen

Door sterk versleten kettingen gaat het schakelen niet alleen trager, maar het versterkt ook de slijtage van het kettingblad en de achtertandwielen, waardoor deze ook sneller moeten worden verwisseld. Is de nieuwe ketting te lang, dan hangt ze door, wat ook nadelig is voor de schakelperformance. Is ze te kort, dan kan ze door de hoge spanning de derailleur of het schakeloog beschadigen.

De ketting verwisselen

Een ketting verwisselen is op zich niet zo moeilijk. Je hebt alleen het juiste gereedschap , namelijk een zogenaamde kettingpons, nodig. Hiermee kun je de pennen of bussen uit de ketting halen of bij het monteren er weer in duwen. Zo kun je de ketting korter maken en de juiste lengte geven. Bovendien is een fietsmontagestandaard erg handig, want zo kun je het achterwiel eruit halen, waardoor de ketting gemakkelijker te monteren is. Je kunt dan ook staand werken, wat beter is voor je rug. Kettingen met een sluitschakel kunnen met een speciale tang worden geopend.

Als de ketting de juiste lengte heeft, dan is ze na de montage juist gespannen. Er zijn ook achterwielophangingen die het mogelijk maken om nog aanpassingen te doen als het wiel bevestigd is. Zo kun je de ketting natuurlijk gemakkelijk achteraf spannen. Toch blijf je beter niet eindeloos bijstellen wanneer de ketting langzaam verslijt, want ook het achtertandwiel is op den duur niet meer geschikt.

De fietsketting onderhouden

Om de levensduur van de ketting te verlengen, is het natuurlijk aan te raden om de ketting regelmatig te reinigen en smeren . Ze heeft namelijk helemaal geen bescherming tegen de weersomstandigheden en krijgt met regen, stof, modder en zout te maken. Als de ketting echt vuil is, dan kun je het meeste vuil met een sopje of kettingreiniger verwijderen. Wees voorzichtig met agressieve ontvetters! Deze kunnen de basissmering van de ketting verwijderen.

Spoel daarna de reiniger met koud water af, veeg de ketting met een doek af en laat de ketting volledig drogen. Alleen zo kan het smeermiddel optimaal worden opgenomen. Breng vervolgens de kettingolie aan. Hier zijn er zowel allround-varianten als speciale smeermiddelen voor natte of droge omstandigheden. Houd hier best een doek onder, zodat er niets op de wielen of de grond druppelt en pas natuurlijk ook goed op bij de remschijven.

Opdat de ketting optimaal wordt gesmeerd, moet je het middel een half uur laten inwerken. Veeg de ketting nog eens af met een pluisloze doek en verwijder de vetresten – et voilà, de ketting is weer (bijna) zo goed als nieuw!

Gewoon met de tuinslang erop spuiten is trouwens niet aan te raden, omdat daardoor bijvoorbeeld de versnellingen door de hoge druk versteld kunnen worden.

Kettingslijtage meten

Zoals we al hebben vermeld, kunnen de achtertandwielen en de kettingbladen door een versleten ketting worden beschadigd. Laten we nog maar zwijgen van het stroeve schakelen. Om te weten te komen of de ketting vervangen moet worden, zijn er zogenaamde kettingslijtagemeter . Deze hebben meestal twee kanten: een voor stalen of titanium achtertandwielen of kettingbladen en een voor aluminium. Het gebruik is erg eenvoudig: je zet de meter gewoon op de ketting en als hij er volledig in valt, dan moet de ketting zo snel mogelijk worden vervangen.

Het is moeilijk om te voorspellen of je de ketting na een bepaald aantal kilometers moet vervangen, omdat dit afhangt van vele factoren. Als ze in de winter bijvoorbeeld veel met zout in aanraking is geweest, dan kan ze uiteraard sneller verslijten, terwijl ze bij hetzelfde onderhoud ook 2000 tot 3000 kilometer aankan.

Direct €5 korting
op je volgende bestelling
Nee, dankjewel.

We gebruiken cookies om je shoppingervaring te verbeteren. Als je onze website gebruikt, ga je akkoord met het gebruik van cookies.