Als retailer heeft Bergfreunde een heel bijzondere rol in de supply chain. Als tussenpartij tussen fabrikanten en klanten kan het bedrijf duurzaamheid beïnvloeden door zowel de keuze van producten en merken als door de presentatie in de shop.
Bergfreunde ziet een van de grootste verbeterpunten voor het bevorderen van duurzaamheid in de outdoorsector in nauwe samenwerking met leveranciers. In dit interview vertelt Carolin, teamlead Projectmanagement Merch, met welke thema’s de inkoopafdeling zich momenteel bezighoudt en waarom ze positief naar de toekomst kijkt.
In oktober 2021 heeft Bergfreunde ambitieuze, wetenschappelijk getoetste klimaatbeschermingsdoelen opgesteld, de zogenaamde Science Based Targets. Een van de doelen is dat 75% van de leveranciers (gemeten naar de omzet) tegen 2026 wetenschappelijke klimaatbeschermingsdoelen opstelt en zo een bijdrage levert aan het bereiken van de 1,5°-doelstelling van het Akkoord van Parijs. Wat is de actuele stand van zaken?
We zijn nu ongeveer een jaar bezig om dit doel te bereiken. De eerste stap bestond natuurlijk uit het informeren van onze leveranciers over ons voornemen en onze motivatie. Over het algemeen hebben we hierop veel positieve reacties gekregen.
Als tweede stap hebben we onze leveranciers gevraagd: waar staan jullie op het gebied van klimaatbescherming en welke doelen hebben jullie je hier gesteld? Uit een eerste evaluatie blijkt dat ongeveer 17% van onze leveranciers (gemeten naar omzet) al Science Based Targets heeft ontwikkeld. Het gaat hier dus om klimaatbeschermingsdoelen die op wetenschappelijke basis zijn gefundeerd en voldoen aan de 1,5°-doelstelling van het Akkoord van Parijs. Nog eens zo’n 40% van onze leveranciers (naar omzet) zijn van plan wetenschappelijk onderbouwde klimaatbeschermingsdoelen vast te stellen of hebben klimaatbeschermingsdoelen waarvan wij nog moeten nagaan of deze voldoen aan het 1,5°-doel.
Al met al zijn we erg onder de indruk van het feit dat veel van onze leveranciers zich al actief inzetten voor de bescherming van het klimaat en hun processen en producten hier ook op aanpassen. We zijn in dit opzicht optimistisch dat we het doel tegen 2026 kunnen halen.
Op het gebied van klimaatbescherming werkt Bergfreunde nauw samen met leveranciers. Waarom?
Voordat we onze wetenschappelijk onderbouwde klimaatbeschermingsdoelen konden vaststellen, moesten we eerst een uitgebreide data-analyse uitvoeren. We hebben alle in onze shop beschikbare producten in clusters ingedeeld en onderzoek gedaan naar materiaalsamenstellingen, gewicht en landen van herkomst. Op basis daarvan hebben we de uitstoot voor alle producten bepaald. Deze uitstoot is ongeveer zeven keer groter dan onze bedrijfsuitstoot. Het was ons meteen duidelijk dat we op dit punt in actie moesten komen. Er liggen hier grote mogelijkheden om echt een verschil te maken.
Dit geldt natuurlijk ook voor andere duurzaamheidskwesties in de supply chain. Daarom hebben we het thema sinds 2022 stevig verankerd in de duurzaamheidsstrategie van Bergfreunde. Ons doel hierbij is om onze samenwerking met leveranciers verder te intensiveren, zodat we duurzaamheid in de hele toeleveringsketen nog meer kunnen bevorderen. Wel doen we dit stap voor stap: onze focus ligt allereerst bij klimaatbescherming.
Dus als het om duurzaamheid gaat, vertrouwt Bergfreunde sterk op de samenwerking met leveranciers. Hoe kan de samenwerking slagen om de toeleveringsketens duurzamer te maken?
De outdoorbranche geeft veel om de natuur. De meeste merken en fabrikanten hebben duurzaam handelen daarom nu hoog op de agenda staan. Dit is een ontwikkeling die de laatste jaren steeds belangrijker is geworden. Er zijn inmiddels een aantal merken die bij hun productontwikkeling vanaf het begin rekening houden met duurzaamheid.
Toch blijven er natuurlijk nog gebieden waar we het samen nog beter kunnen doen. Klimaatbescherming is daar een goed voorbeeld van. Om echte veranderingen in de supply chain te realiseren, streven we naar het opbouwen van goede relaties en langdurige samenwerkingen.
We kennen de meeste van onze leveranciers persoonlijk en hebben regelmatig contact. Met velen werken we al jaren samen. Een open en op vertrouwen gebaseerde samenwerking is voor ons heel belangrijk. Het vormt de basis om in nauwe verbondenheid met onze leveranciers de duurzaamheid in de supply chain verder te bevorderen.