Stuurpennen
Stuurpennen behoren tot de weinige manieren om zowel de fietsgeometrie als de zitpositie te beïnvloeden. Ze worden vervaardigd in verschillende lengtes en voor verschillende diameters van fietssturen. De stuurpen wordt aan de balhoofdbuis bevestigd en houdt het stuur vast. De stuurpen bestaat uit carbon of aluminium. In het eerste geval moet bij de montage worden gelet op het aanhaalmoment. Over het algemeen wordt bij onderdelen van carbon aangeraden om speciale montagepasta te gebruiken.
Fietsstuur en stabiliteit
Stuurpennen zijn ontworpen voor een specifieke tak van de wielersport, wat zich zowel in de stevigheid als in het gewicht weerspiegelt. Verder zijn er voor verschillende soorten fietsen verschillende normen ontstaan. De standaard van 35 mm voor mountainbikes maakt bijvoorbeeld dikkere en daardoor stabielere sturen voor enduro mogelijk. Verder mogen racefietsonderdelen niet worden verward met de stabielere onderdelen voor cyclocrossfietsen. Die laatste zijn gericht op het veldrijden, terwijl de eerste geschikt zijn voor gebruik op straat.
Invloed op het stuurgedrag
De lengte van de stuurpen heeft invloed op de hefboomwerking die optreedt tijdens het sturen. Wanneer de stuurpen wordt gewijzigd, verandert ook de krachtoverdracht tussen de naaf en het stuur. In principe moet de lengte ervan in een gezonde relatie staan tot de stuurhoek, zodat het rijgedrag niet onderhevig is aan de aanpassing. Speciaal voor trekkingfietsen bestaan stuurpennen met instelmogelijkheid, die een variabele hoek hebben. Voor mountainbikes geldt: hoe korter, hoe directer het stuurgedrag. Het nadeel is dat er minder druk op het voorwiel komt. Uitproberen loont de moeite!