Schijfremmen

Schijfremmen fiets

Vergeleken met velgremmen bieden schijfremmen allerlei voordelen: De doorgaans volhydraulische fietsremmen bieden een zeer hoge remkracht. Deze ontwikkelen hun volle remwerking ook bij nattigheid en beschermen de velgen tegen slijtage en oververhitting. De remschoen van een schijfrem kan met behulp van adapters aan elke voorvork en elk achterwiel worden gemonteerd. De fiets moet echter wel voor het gebruik van schijfremmen zijn geprepareerd. De remschijf wordt hierbij direct op de wielnaaf gemonteerd waar hij zijn remmende werking kan vrijgeven.

Opbouw en werking

Een schijfrem bestaat uit de remhendel, de remkabel, de remschoen en de remschijf. De remhendel wordt direct aan het stuur gemonteerd. Vanwege de hoge reactiesnelheid bedient de wielrenner de schijfrem over het algemeen met één of twee vingers. De hydraulische of mechanische remkabel verbindt de remhendel met de remklauw door wiens inkeping de remschijf roteert. Wanneer de fietser de remhendel gebruikt, drukken de zuigers de remblokken aan beide kanten tegen de schijf, de zuigerpositie geeft een vertraagde werking.

Schijfremmen fiets

Verschillende constructies voor verschillende doeleinden.

Afhankelijk van de constructie werken er twee of vier zuigers in de remklauw. Vier zuigers hebben een sterkere werking dan twee, maar wegen over het algemeen ook meer. Vooral op afdaling gerichte mountainbikes voor alpien terrein gebruiken remmen met vier zuigers, omdat bij deze fietsen een zeer hoge remkracht vereist wordt.. De fabrikant Brakeforceone heeft hiervoor een speciale methode ontwikkeld: De innovatieve constructie werkt met hydraulische transmissieverhoudingen die als remkrachtversterker fungeren. Bij racefietsen en cyclocrossers worden voor een deel onderhoudsarmere mechanische schijfremmen met bowdenkabel gebruikt. Daarnaast is de grootte van de schijf bepalend voor het remvermogen. Op het voorwiel worden vaak grotere schijven gebruikt, omdat daar een grotere remkracht vereist wordt. Remschijven met een diameter van 140 millimeter zijn geschikt voor racefietsen of trekkingfietsen. 160 - 180 schijven worden bij cyclocross, trekkingfietsen en bij mountainbikes gebruikt. Enduro MTBs, freeriders en downhill fietsen beschikken ofwel over een combinatie van 180 / 200 (voor / achter) of over 200 / 200. Zwaardere fietsers geven ook de voorkeur aan grotere remschijven, omdat ze minder gevoelig voor oververhitting zijn. De fietser heeft daarnaast nog de keuze tussen gesinterde en organische remvoeringen.

Met het juiste onderhoud naar de perfecte rem

Voor een optimale werking dient de fietser de schijfrem regelmatig te reinigen en te onderhouden. Hiervoor zijn speciale reinigingssets verkrijgbaar. Omdat de rem van cruciaal belang is voor de veiligheid, dient een correcte en niet-slepende afstelling en het onderhoud alleen door een vakman te worden verricht.
Schijfremmen ontwikkelen sterke remkrachten en zijn met weinig inspanning te bedienen. Met de juiste instelling, controle en regelmatig onderhoud zijn ze de klassieke velgremmen ver vooruit. Afhankelijk van de constructie zijn ze voor alle soorten fietsen geschikt.

€5 waardebon
Bergfreunde News abonneren
ONTVANG EEN €5-WAARDEBON
Bergfreunde News abonneren
Bergfreunde News abonneren
ONTVANG EEN €5-WAARDEBON
Direct €5 korting
op je volgende bestelling
Nee, dankjewel.