Racefietsbanden

Racefiets banden

De banden van een racefiets spelen een prominente rol in het weggedrag van een fiets. Zij zijn het enige contactpunt van de fietser met de ondergrond. De grip van een band op de weg hangt af van de rubbersamenstelling en het profiel. Meer grip houdt echter vaak ook een grotere rolweerstand in. De optimale band moet daarom zorgen voor een zo goed mogelijk evenwicht tussen grip en rolweerstand. Banden zijn een doorslaggevende factor in het rijgedrag van een fiets.

Profielen en rubbersamenstellingen

Wanneer je een nieuwe band voor je fiets nodig hebt, moet je een globaal idee hebben van de beoogde gebruiksdoelen. Wordt ermee over een natte ondergrond gereden en zijn ook bij lastige omstandigheden optimale prestaties in de bochten nodig? Is een lichte opvouwbare buitenband met minimale rolweerstand voor het wielrennen noodzakelijk? Het merk Continental heeft bijvoorbeeld een breed assortiment aan banden, die verschillende profielen met de meest uiteenlopende rubbermengelingen combineren. Zo zijn er fietsbanden voor specifieke gebruiksdoelen en generalisten, prestatiegerichte modellen en comfortabelere banden.

De technische gegevens: diameter, constructievormen en de juiste druk

Racefiets banden

De diameter van een fietsband wordt weergegeven in inch. Anders dan bij mountainbikes wordt voor de racefiets een band met een diameter van 28 inch gebruikt. Fietsbanden zijn onderverdeeld in vouwbanden en draadbanden. Vouwbanden zijn kwalitatief beter, omdat ze geen staaldraad in de rand hebben en je ze desnoods compact kunt opvouwen om in je rugzak mee te nemen. Draadbanden zijn voordeliger en iets minder slank. Ze worden vaak als OEM-banden van de fabrikanten gebruikt. De juiste bandenspanning wordt bepaald door de breedte van een band. Banden met een kleine doorsnede, van bijvoorbeeld 23 mm, worden opgepompt tot 10 bar en rollen zeer licht. Bij banden met een doorsnede tot 30 mm wordt de druk verminderd tot 5-6 bar, waardoor het rijgedrag comfortabeler wordt. De minste rolweerstand op een gladde ondergrond zoals de straat wordt echter geboden door dunne, hard opgepompte banden. Tubes spelen een bijzondere rol en worden gebruikt als racebanden en ook ingezet bij cyclocross. Hierbij worden de banden met lijm op speciaal hiervoor ontworpen velgen aangebracht.

Binnenin: binnenband vs. tubeless

Een reservebinnenband en een fietspomp behoren tot de standaarduitrusting tijdens een rit met de racefiets. Veel van de verkrijgbare buitenbanden zijn echter ook geschikt voor gebruik zonder binnenband. Tubeless of binnenbandloos betekent dat de ouderwetse binnenband moet wijken voor een andere technologie, waarbij alleen een speciaal velglint in het velgbed wordt aangebracht. Een luchtdicht ventiel en speciale antilekvloeistof zorgen er hier voor dat de constructie volledig luchtdicht is. Tubeless systemen zijn vergeleken met binnenbandsystemen lichter van gewicht en zorgen voor een optimaal rijgedrag. Bovendien is de lekbestendigheid ten opzichte van de gebruikelijke systemen hoger.

Conclusie

De keuze van de juiste racefietsband heeft een beslissende invloed op het rijgedrag. Maak in het kader van het gebruikelijke fietsonderhoud een weloverwogen bandenkeuze. Er is een groot assortiment aan banden verkrijgbaar voor de meest uiteenlopende gebruiksdoelen.

€5 waardebon >>
Abonneer je op de nieuwsbrief &
ONTVANG EEN €5-WAARDEBON
Abonneer je op de nieuwsbrief &
ONTVANG EEN €5-WAARDEBON
Direct €5 korting
op je volgende bestelling
Nee, dankjewel.