Shop

Versleten zolen, maar schoenen nog goed: bij welke fabrikanten kan je schoenen laten verzolen?

Inhoudsopgave

Ook bij schoenen van goede kwaliteit kan je er na een paar honderd kilometer toch echt niet meer omheen. De zool heeft op de meest belaste plaatsen nauwelijks nog profiel en op de plekken waar veel druk wordt uitgeoefend slijt het materiaal of brokkelt het zelfs af. Ook de beschermingsrand tegen losliggende stenen zal ondertussen beschadigd zijn en hier en daar wat krassen hebben opgelopen. Al met al heeft de onderkant van je schoenen zijn beste tijd gehad. De schacht van de schoen is dan vaak nog helemaal in orde en bovendien zitten de schoenen ook nog comfortabel, omdat ze goed zijn ingelopen.

Toch zijn we in onze weggooimaatschappij op zo’n moment snel geneigd om deze ‘kapotte’ schoenen dan maar weg te gooien en een nieuw paar te kopen. Dat gaat namelijk snel en vergt de minste inspanning.

Een van de belangrijkste dingen tijdens een bergwandeling? Je schoenen!
Schoenen zijn een van de belangrijkste onderdelen in je uitrusting. Als de zool versleten is, heb je er weinig aan, maar het is nog geen reden om de schoenen in de vuilnisbak te gooien!

Maar wat dacht je van het repareren van je schoenen? Met goede en dure bergschoenen kan dit aanzienlijk goedkoper zijn dan het aanschaffen van een nieuw paar. Het is bovendien nog maar de vraag wat een beter gevoel achterlaat: een onnodige verspilling van geld en grondstoffen of het optimaal benutten van de levensduur van de schoen. Tenslotte bestaat er nog een derde ‘alternatief’, namelijk de half versleten schoenen blijven gebruiken tot ze uit elkaar vallen van ellende. Zoals je zult begrijpen is dat natuurlijk geen goed idee. Ten eerste, omdat je nog verder van huis bent als je schoenen het tijdens een steile bergbeklimming opgeven en ten tweede is het ook niet bepaald gezond voor je voeten en enkels om met versleten en vervormde zolen op pad te zijn.

Wanneer is reparatie de moeite waard?

De zool is een deel dat sneller slijt dan de rest van de schoen. Als het profiel nauwelijks meer zichtbaar is, dan is het de hoogste tijd voor een nieuwe zool. Hier is het ook belangrijk om de onderste structuur van de schoen te controleren op mogelijke verdere materiaalveroudering. Dit is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan, want deze slijtage bevindt zich soms onzichtbaar in de zool en is niet alleen te wijten aan fysieke belasting, maar vooral ook aan vocht.

Er bestaat zelfs een technische term voor de door vocht veroorzaakte afbraak van de binnenkant van de zool (om precies te zijn: de tussenzool en de dempende laag): hydrolyse. De hoofdreden waarom een goede verzorging en vooral een grondig drogen (tijdens en na de tocht) en het droog bewaren van je schoenen zo belangrijk zijn, heeft dan ook te maken met het voorkomen van dit verschijnsel.

Of en wanneer een reparatie de moeite waard is, is natuurlijk ook een kwestie van kosten. De kosten hangen af van het aantal onderdelen van de zool die moeten worden vervangen en van de schoencategorie. Het verzolen van wandel- en trekkingschoenen is bijvoorbeeld goedkoper dan van stijgijzervaste bergschoenen.

Klimschoenen zijn meestal het goedkoopste om te repareren.
Klimschoenen zijn meestal het goedkoopste om te repareren.

Reparaties voor klimschoenen zijn verreweg het goedkoopste. Voor het vervangen van een zool begint dit bij € 20 en eindigt bij ongeveer € 60. Soms kan het goedkoper zijn bij de lokale schoenmaker, maar je moet dan wel geluk hebben dat deze bekend is met het repareren van klim- en bergschoenen. Bij bergschoenen van een hoogwaardig merk bedragen de kosten afhankelijk van de serviceaanbieder € 40 tot € 80. Ook bij online aanbieders moet je rekenen op kosten tot € 100. Dat is veel geld, maar in vergelijking met de aankoop van nieuwe schoenen nog altijd een stuk goedkoper.

Wees voorzichtig met schoenen met een membraan (bv. Gore-Tex). Hierbij is het belangrijk om te controleren of de schoenen nog waterdicht zijn. Als dit niet het geval is, kan het toch zinvoller zijn nieuwe schoenen te kopen.

Hoe gaat de reparatie in zijn werk? Welke mogelijkheden zijn er?

In principe is het vervangen van een profielzool relatief simpel. De beschadigde oude zool wordt eraf geschuurd of getrokken. Vervolgens wordt de nieuwe erop gelijmd en klaar is Kees! De praktische uitvoering is helaas niet zo eenvoudig, zelfs als er geen andere onderdelen hoeven te worden vervangen. Het is dus het beste om deze klus over te laten aan deskundigen die vertrouwd zijn met de gehele zoolconstructie en die ook de rubberen rand vakkundig kunnen vervangen.

Meestal is het mogelijk om je schoenen bij de winkel waar je ze hebt gekocht af te geven, zodat zij ze voor reparatie door kunnen sturen naar de experts. Dit zijn vaak de fabrikanten van de schoenen zelf. Het ophalen of verzenden van de gerepareerde schoenen wordt dan ook door de winkel geregeld. Het rechtstreeks opsturen naar de fabrikant is maar in enkele gevallen mogelijk. Daarom vermelden veel schoenfabrikanten op hun website welke erkende detailhandels hun merk verkopen. Wij zullen de concrete procedure voor de bekende bergschoenenfabrikanten die in onze shop vertegenwoordigd zijn, in het laatste gedeelte van dit artikel verder toelichten.

Nog drie mogelijke alternatieven:

  • Opsturen naar een online speciaalschoenmakerij voor berg- en klimschoenen. Dit is een relatief veilige optie, maar vaak niet de snelste of goedkoopste.
  • Een schoenmaker bij je in de buurt contacteren en vragen of ze berg- en klimschoenen kunnen repareren. Je moet natuurlijk geluk hebben, maar het is de moeite waard om te informeren. Het kan wel zijn dat in zo’n geval niet de originele zool van de fabrikant als nieuwe zool kan worden geplaatst. Daarom is deze optie niet altijd de veiligste, maar wel de goedkoopste en snelste.
  • Do it yourself: Met dit alternatief moet je uitkijken, want voor je het weet zit je te prutsen met lijm zoals Freesole. En zelfs in het eenvoudigste geval, bijvoorbeeld als alleen de buitenzool versleten is, heb je geen garantie op succes. Wie een kijkje neemt op verschillende outdoorfora zal in de berichten voornamelijk moeilijkheden en mislukkingen teruglezen. Bovendien zijn vaak niet alleen de buitenzolen, maar ook andere delen zoals de tussenzool en de dempende zool beschadigd. Ook die moeten dan worden vervangen. Als leek op het gebied van schoenreparatie is dit absoluut geen eenvoudige klus, al was het alleen maar omdat je thuis waarschijnlijk niet beschikt over het juiste gereedschap.

    Laat je schoenen repareren door experts op dit gebied.
    In plaats van zelf te prutsen, is het beter om de schoenen te laten maken door een expert.

Uitzonderingsgeval: reclamatie en klachten

Mocht in een uitzonderlijke geval de zool van de schoen onbruikbaar worden ondanks „correct gebruik” binnen de wettelijke garantieperiode, kan het om een constructiefout gaan. In zo’n geval kun je een klacht indienen.

Dat is natuurlijk erg vervelend! Wanneer je een klacht hebt over schoenen die je bij Bergfreunde gekocht hebt, kun je er zeker van zijn dat wij bij een garantiegeval ons best gaan doen voor een goede oplossing! Wanneer je nog een wettelijke garantie hebt, dan betekent dat ook dat je recht hebt op een vervangend product of teruggave van je geld. Doe in dit geval geen overhaaste pogingen tot reparatie, aangezien de garantie vervalt bij onjuiste reparatie door een niet-geautoriseerde servicepartner. Ook als de schoenen waarover je een klacht hebt teruggaan naar de winkel, is de kans groter dat ze worden omgeruild dan dat ze worden gerepareerd.

Al het andere over deze procedure is te vinden op de pagina over klachten en garantie bij Bergfreunde.

Informatie over de regelingen bij diverse fabrikanten volgt in het laatste deel van dit artikel.

Kunnen alle schoenen gerepareerd worden? Welke constructie moeten de schoenen hebben?

Een volledige nieuwe zool is normaal alleen mogelijk als de schoen is gemaakt met de ‘gezwikte’ of ‘dubbelgestikte’ maakwijze. Alleen hier zijn de binnenzool, de buitenzool en andere delen van de onderste constructie van de schoen zodanig met elkaar verbonden dat je deze goed van elkaar kunt scheiden en vervanging mogelijk is.

Verzolen is niet altijd mogelijk.
Het verzolen van een schoen is niet altijd mogelijk.

Een alternatieve manier is de Strobel-maakwijze, waarbij het hoogstens mogelijk is om de buitenzool te schuren en opnieuw vast te lijmen, maar het volledig vervangen van de zool uitgesloten is. Deze Strobel-constructie wordt meer gebruikt voor zachtere en meer flexibele schoenen. De buitenzool is hier zonder lijm ‘vastgespoten’ aan de schacht en is er dus niet gemakkelijk af te halen. Je kunt schoenen met dit type zool gemakkelijk herkennen aan de verbindingsnaad tussen de schacht en de binnenzool, die langs de binnenkant van de schoen loopt. Je hoeft alleen maar de inlegzool te verwijderen om de Strobelnaad te onthullen. Bij de gezwikte en dubbelgestikte modellen daarentegen kan je alleen de binnenzool zien. Die is op een onzichtbare maar stevige manier aan de schacht gelijmd of gespijkerd.

Lijst van fabrikanten die zolen vervangen

Als je berg- of wandelschoenen van hoge kwaliteit hebt, is er een kans dat je deze kunt laten verzolen door de fabrikant. Wel geldt dit echt alleen voor enkele topfabrikanten. Bij alle anderen zullen je schoenen binnen de garantieperiode eerder worden omgeruild. Is de garantie verlopen, dan zal reparatie moeilijk worden.

Hier volgt de procedure voor enkele van de gerenommeerde fabrikanten die in de Bergfreundeshop te vinden zijn:

Hanwag, Mammut en LOWA bieden een reparatieservice van twee jaar buiten de garantietijd aan. Dit gaat natuurlijk wel gepaard met kosten, die per geval apart worden berekend. Dit kan ook rechtstreeks via de fabrikant worden geregeld, maar duurt meestal enkele weken.

La Sportiva en Boreal doen reparaties op aanvraag. Buiten de garantieperiode om gebeurt dit slechts in enkele gevallen. Bij alle andere fabrikanten worden reparaties alleen gedaan binnen de garantieperiode en onder bepaalde voorwaarden. Daaronder vallen: Edelrid, Haglöfs, Salewa, Martini (zeer traag), Duckfeet, Mavic, Montura (zeer traag).

Na een reparatie kan je weer volop genieten van je schoenen!
Afgezien van één of twee telefoontjes naar de winkel of de fabrikant, kost het vervangen van een zool niet al te veel moeite. En na de reparatie kan je dan weer volop genieten van je schoenen!

Met bovenstaande informatie heb je hopelijk wat meer inzicht in de wereld van de schoenreparatie. Misschien ziet het er wat ingewikkeld uit, maar een zool vervangen hoeft je niet al te veel moeite te kosten. Met één of twee telefoontjes naar de winkel waar je de schoenen hebt gekocht of naar de fabrikant kan het geregeld worden.

Hieronder zetten we nog wat extra informatie per fabrikant op een rij:

  • LOWA: het eerste contact loopt via de verkoper van je schoenen. Wat er gedaan kan worden aan je schoenen, vind je op de website van LOWA.
  • Hanwag: verzolen van alle modellen is mogelijk, maar niet direct via de fabrikant. De schoenen moeten worden naar Hanwag worden gestuurd via de winkel of online shop, die je ook informatie zal geven over de exacte kosten.
  • Mammut: heeft op zijn eigen website uitvoerige informatie over het reparatieproces.
  • Salewa: biedt een reparatieservice aan, die zolen en onderdelen kan vervangen. De reclamatieprocedure verloopt via de winkel waar je de schoenen hebt gekocht.
  • Salomon: hier vind je alleen algemene informatie over de garantie- en reparatieprocedure. Neem contact op met de winkel waar je de schoenen hebt gekocht.
  • Scarpa: geeft geen specifieke informatie over de reparatiemogelijkheden, maar verwijst naar de verkoper.
  • Aku: hier geldt hetzelfde als bij Scarpa.
  • Dachstein: ook hier geen specifieke informatie over de reparatiemogelijkheden. Neem contact op met de winkel waar je de schoenen hebt gekocht.
  • Keen: legt op de website uit hoe de reclamatieprocedure in zijn werk gaat. Je moet contact opnemen met de verkoper van de schoenen om de garantie te laten gelden.

Heb je nog vragen? Laat een reactie achter!

 

Deel dit bericht met andere bergvrienden

Ontdek de relevante producten in de Bergfreunde Shop

Bergvriend Gastauteur

Bergvriend Gastauteur

Nog geen reacties

Geef een antwoord

Your email address will not be published. Required fields are marked *.
The comment will be unlocked after moderation.

Dit zou je ook kunnen interesseren

van Bergvriendin

Wiebke

Vorige
Volgende

Ontdek de relevante producten in de Bergfreunde Shop

Dit zou je ook kunnen interesseren

Bergvriendin Franziska Schrade

Frag die Bergfreunde

Wir sind Mo. – Fr. 10:00 – 17:00 Uhr für Dich da!

Bergvriendin Franziska Schrade

Vraag het aan de bergvrienden

Van ma-vr 10:00-17:00 uur staan we voor je klaar!